onsdag 14 december 2016

Swecare besöker medlemmarna Kibion och Cavidi

Bildresultat för uppsala vinter
Foto: Uppsalafoto.se

Med jämna mellanrum besöker Swecare sina medlemmar för att få bättre förståelse för deras verksamhet, hur deras prioriteringar ser ut och för att samla input till kommande års aktiviteter och verksamhet. Denna halkiga onsdag var det dags för ett besök i Uppsala för möten med företagen Kibion och Cavidi. Båda bolagen sitter i industriområdet Uppsala Business Park, Pharmacias gamla lokaler, där det sjuder av liv och rörelse. Det är tydligt att det i Uppsala finns ett Life Science-kluster att räkna med och Swecare har denna hösten haft anledning att besöka Uppsala ett antal gånger, för möten med bolag men även myndigheter som exempelvis Läkemedelsverket.



Möte med Kibion i Uppsala Science Park

Kibion erbjuder diagnostik av magbakterien Helicobacter pylori genom ett enkelt utandningsprov. De senare åren har man genomgått en del större förändringar och bytt ägare inte mindre än två gånger. Sedan 2016 ägs man av det franska bolaget Laboratory Mayoly Spindler något som inneburit stora möjligheter för Kibion att komma ut i världen. Intresset för produkterna är stort och utmaningen idag är främst att hinna med att hantera alla förfrågningar och marknader där det finns potential.
Bildresultat för cavidi
Cavidi mottar Swecare Export Award 2012

Nästa möte var med Cavidi, ett bolag som deltagit i många av Swecares aktiviteter i Afrika och Indien. Cavidi är specialister på HIV-monitorering, att mäta virusmängden i smittade personers blod, och har varit föregångare i att göra dessa tester tillgängliga där de verkligen behövs. I västvärlden är detta något självklart men i många av världens fattigare länder sker det inte frekvent, den stora andelen smittade finns också i dessa länder. Cavidis utrustning är betydligt billigare och även robustare än konkurrenternas och passar därmed bra under lite enklare förhållanden. Man jobbar för tillfället med en ny version och en automatiserad produkt som är tänkt att lanseras 2018.
Med en massa matnyttig information och flera nya idéer på marknader och aktiviteter som vore värdefulla för dessa två och troligtvis flera andra också sätter vi oss på tåget tillbaka till Stockholm.
Vi uppmanar alla andra bolag som vill diskutera sina idéer kring internationalisering och framföra önskemål och förslag att kontakta oss så kommer vi gärna på besök 2017!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar