fredag 17 februari 2017

BNB kring värdet av PR för life science företag

Vi hade igår morse glädjen av att Richard Hayhurst inspirerade företag om den roll PR kan spela för företag inom life science sektorn på ett frukost seminarium. Richards svenska partner är Ola Björkman på Let´em know.

Richard och Ola


En viktig grundsten i ett företags kommunikation är att ha en bra story, på de få minuter man har ska man lyckas inspirera, övertyga, informera och skapa en köpkraft. Man ska därför lägga tid på att få till en bra story som inkluderar allt det man vill få fram. Richard tryckte på något som jag tror merparten av oss kände igen oss i, -Svenskar överarbetar texter och liknande material, vi vill var helt nöjda med något eller helt säkra innan vi skickar ifrån oss något. Han menade att man inom klassisk media har ofta har långa ledtider och att man kan behöva pitcha in en story ett halvår innan det eventuellt kan publiceras. Väntar man då med att skicka in något till att man är helt nöjd kanske man till slut har ouppdaterad information. Han pekade dock på att vi som svenskar har ett väldigt bra utgångsläge bara av att kunna profilera oss med det svenska varumärket, något, vi kan använda i ännu högre utsträckning tyckte han. Om man arbetar inom digital hälsa skadar det inte att i något läge få fram att stora IT framgångar som skype och Spotify också är svenska.


Vi gick igenom både de mer traditionella medierna som är viktiga inom life science sektorn men också sociala medier och hur man bör tänka kring dem. De har alla sina för- och nackdelar som man bör väga mot varandra. Om man vill arbeta aktivt med PR och vill sticka ut och lyckas med sitt arbete är de gamla klassiska nyhetsbrevet något man inte ska sluta med. Genom att skicka ut det två gånger om året påminner man sin kontaktkrets om att man finns och berättar samtidigt vad man har åstadkommit sedan sist.








Ett annat tips som gavs var att kontakta journalister och bygga relationer med dem. Samarbeten och kopplingar till akademin är extra viktigt inom life science sektorn. Med starka universitet i Sverige menade Richard att de även ses renommerade internationellt och att man inte måste ha en professor eller liknande kopplad till sig på alla marknader. Förslag från Richard och Ola var att vi skulle bjuda hit internationella journalister och att de skulle få träffa och intervjua några av er företag. Hör av er om ni skulle vara intresserade så samlar jag ihop en lista.


1 kommentar:

  1. Predicare är intresserad och finns gärna med på en lista.
    Med vänlig hälsning Holger

    SvaraRadera